Killar och bilkunskaper

Varför är det så att nästan alla killar kan så mycket om bilar? Småkillar som inte ens har börjat övningsköra kan bränna av sjuka kommentarer om vad den nya BMWn heter och vad som är speciellt med den.
Jag är själv kille, men har knappt någon kunskap om detta. Detta leder till att jag ofta hamnar i situationer bland kompisar som gör mig utanför. När alla polare sitter och snackar om en speciell bil, så sitter jag bara och nickar och låtsas att jag kan allt de säger, för att verka cool.
Men verkligheten är så, att när andra ser en bil och börjar diskutera vilken motor den har och hur många cylindrar som finns i den, så står jag fortfarande som ett frågetecken och försöker lista ut vilket märke bilen har....
Så jag står för mig själv och tänker: "Det var nog en saab, den liknar den vi hade i alla fall, eller det kan ha varit nåt annat, kanske en Volvo, det är en bil i alla fall, det är jag 100 på"

- Men Va fan! Varför står du och glor på den tjocka tanten!? Kom och kolla på denna bilen istället!

För ett par veckor sen var jag ute och körde med en polare som har samma dåliga kunskap om bilar. Plötsligt dök det upp en fruktansvärt häftig bil bakom oss, en riktig sportkärra, en så kallad "räserbil", som jag sa när jag var mindre. Fastän vi båda vet att ingen av oss kan ett skit om bilar så försöker vi ändå imponera på varandra och det blev en livlig diskussion mellan oss:

- Jävlar kolla bakom oss! Så snygg den bilen är!
- Ja, lätt en av dom snyggaste som finns
- Vad är det för nån, e det en ferrari?... eller lamborgini?
- Nja, vet inte, Lamborgini öppnar sina dörrar uppåt, så det är nog ingen sån.
- Men vänta, märket är nån sorts häst, vad är det då?
- vet inte, men den är nog snabb.
- Riktigt snabb.

// Lister

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0