Taxichafförer är tjuvar

Efter en kväll ute händer det ofta att man tar en taxi hem tillsammans med ett par vänner som ska åt samma håll. Man väljer den taxi som är billigast eller snarare minst dyr.

-Vi ska till Lomma. Vad kostar det?, frågar man.
-620 krona, säger han med brytning.
-VA? Skojar du eller? Det är ju ett jävla rån!, vrålar man ursinnigt.

När man väl hittat en den billigaste taxin har man kommit ner till en summa på ungefär 350 kronor. Därefter går taxin mot Lomma. Väl i Lomma bor jag en kilometer utanför "stan" och de andra bor i något som närmast kan kallas för ett centrum. När taxichaffisen har släppt av mig tittar han förvånat på de andra och säger:

-Fler än en stopp? Det kosta mer krona!
-Vadå mer pengar?, frågar vi.
-150 krona extra per stopp, säger han självsäkert.
-Är du helt dum i hela huvudet? Tror du att du får 150 kr för en kilometer din jävla knarkare?, säger vi syrligt.

Det slutar med att man prutar ner det till 50 kronor för ett stopp. Men det är ändå skandal med de priser som taxichafförerna får ta. Ockerpriser heter det. Nä, bussen och tåget är makalöst mycket billigare alternativ...

// Hinnka

Hulken ur ett vardagsperspektiv

Hulken vaknar på morgonen, fortfarande grön efter gårdagens bravader.
- Fan, säger Hulken, jag hatar mig själv...
Hulken snoozar en extra gång, han är trött idag, kanske mest på livet. Ibland vill han inte vara "den killen som blir grön när han är arg", det kan vara väldigt påfrestande.
Folk tror att Hulken är nöjd med sig själv, men i själva verket är han "ett misslyckande", för att citera hans mor.

Hulken går med långsamma steg ut i köket, han luktar svett, mer än vanligt, doften påminner om död katt.
Han ska äta frukost, men han är inte sugen idag, men han vet att han måste äta något för att orka en dag till. Han äter ett ägg och en bröd.

Igår dödade Hulken ett barn av misstag, han har ångest. Han gömde barnet i en tunna, han skäms. Ibland önskar Hulken att han dödades av ett barn och gömdes i en tunna, då skulle alla problem försvinna.

Ikväll ska Hulken se en film, "Gudarna måste vara tokiga". Han har sett den förut, men den är rolig tycker Hulken, han längtar till ikväll, det ska bli skönt tycker han.

- Hoppas videon fungerar, tänker Hulken, det har varit krångel med den de senaste gångerna. Han är en av dom få som inte gått över till DVD än. Han var nära att köpa en DVD/VHS, men ångrade sig i sista stund och köpte knark istället. Hulken knarkar en del, mest för att det "känns skönt i underlivet", menar han.

//Lister

Pinsamt återseende

I onsdags var det Valborg igen. Denna årliga folkfest där alkohol och allmänt svineri står i centrum. Jag är på väg till Lund tillsammans med en vän, som i inlägget kallas för "Nattfrossaren", för att fira denna högtid. Vi kör på väg 108 som är känd för att vara en av de mest olycksdrabbade vägar i hela Sverige.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Kuriosa: Väg 108

Väg 108 är en enfilig (en fil på vart håll såklart!) 90-väg som går mellan Trelleborg och Lund och är känd för sina många olyckor som inte sällan leder till dödsfall. Ibland kan man spontant höra (skånskan ska återspeglas i texten nedan):

-Jau körde ti Lunn idau!, säger en ung pojk.
-Vae? Due körde väl ente 108:an (låter hunnraeåttan)? E due ente rikti kleok unge man? Di kunne jue dött!, säger ett skånskt original.
-Jau...jau skulle jue baura köra ti Lunn...., gräter och gnyr den unge mannen.


////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Åter till historien; jag och Nattfrossaren åker i hans Audi och närmar oss Lund. Min vän är en smula tankspridd och bestämmer sig för att leta fram en bra skiva samtidigt som han kör. CD-skivorna ligger i en låda i baksätet och detta löser Nattfrossaren genom att böja sin rygg på ett synnerligen akrobatiskt vis. Hela hans uppmärksamhet är riktad mot lådan och även jag sitter och tittar bakåt. Då jag vänder tillbaka huvudet, och därmed också uppmärksamheten, mot vägen ser jag att bilen framför står stilla då denne ska svänga vänster.

-AKTA FÖR FAN, vrålar jag för full hals.

Nattfrossaren tvärnitar och ett ljud letar sig ut ur hans mun

-Jäääääääävvvlaaaaar.

Audin stannar 50 cm från bilen framför men adrenalinet rusar ändå i våra kroppar och vi blir helt uppspelta. Tyvärr lider jag av ibland av något som jag kallar "akutnödighet". Jag blir alltså sällan lite nödig utan tvärt nödig och behöver då uppsöka toalett omedelbart. Detta löser vi genom att stanna på närmsta bensinmack, som råkar vara en Statiolmack.

När jag går från bilen mot macken för att; "klossa", "bygga bo", "möga", "klöva" eller för enkelhetens skull "bajja", möter jag en gammal klasskompis från låg-, mellan- och högstadiet. Han är på väg till sin bil och jag känner mig tvungen att hälsa och prata med honom trots min akuta situation. Jag utropar:

-Tjena Sune!
-Tjinna Hinnka, säger han
-Bor du här?, frågar jag,
-Jae, jau bor däer borda, säger han och pekar åt sydost.
-Jobbar eller pluggar?, undrar jag.
-Pluggar ude vi Alnarp, säger han.

Då trycker min mage på och jag måste, på något vis, avsluta samtalet innan han börjar fråga vad jag ska göra. Då ser jag att det står en bil bakom hans vid pumpen och kommer på den geniala idén att jag ska säga följande:

-Det är bäst att du får undan bilen lite så att hon kan tanka.

Istället utspelar sig följande:

(enl. ovan: -Pluggar ude vi Alnarp, säger han)
-Jaja, men du...jag ska bara gå undan litt!, säger jag samtidigt som jag går lite mot macken men fortfarande vänd mot Sune.
-Jaha..ja...då...då ses vi väl..., säger han med en förvånat ansiktuttryck.
- Hejdå, säger jag snabbt och springer till toaletten.

Vilken skam jag kände efteråt. Jag säger inte ens en anledning till varför jag ska gå utan bara "att jag ska gå undan litt". Va fan är det för nått? Jag skäms...

// Hinnka

It's just like a mini mall

http://www.youtube.com/watch?v=FJ3oHpup-pk

Detta är ett väldigt bra exempel på konsekvenserna när man har billiga lokalkanaler som i landet borta i väst. Här har vi en man som inte är blyg för att gå lite längre än de flesta hade vågat, enbart för att nå ut till sina kunder. Antagligen har mannen ingen erfarenhet av marknadsföring, utan kör bara på ren och skär magkänsla när han på personalmötet bränner av sin något annorlunda idé.

- Jag tänkte att jag kunde spela in en musikvideo som handlar om vår affär. Jag har redan spånat lite på en text, som jag tycker låter bra. Beatet ligger redan på min synth därhemma, det är bara att trycka på en knapp.

Saken är den att Flea market antagligen hade en bestämd summa pengar som var tänkt att avsätta till marknadsföringen, men att sända sin reklam på lokal-tv kostade mindre än de trodde, så de fick två minuter i etern, mer än dom för början hade tänkt. Hur löser dom det? Jo, Mr. gangsta rapper himself, sätter sig ner på lunchen och skriver ner ytterligare lyrik som ska göra låten lite längre. Textrader som tillkommer är bl.a " Let's make it a dance, to the left, to the right..." och ett par "hey hey" klämmer han också in.
Man kan också undra var tanken låg när dom placerade chefen bredvid den stora sängen, inte nog med att sängen är stor, chefen är liten, vilket skapar en synvilla som yttrar sig i att han ser ut som en otäck liten pyssling.

"Let's make it a dance, to the left, to the right.." Den där dansen är inte så unik, den har man sett för vill jag lova. Det är ju inte så att man står och dansar på det sättet, så helt plötsligt kommer det fram nån och säger:

- Hey man, are you doin´ the Flea market Montgomery dance?

Man ska vål dock inte klaga för mycket på deras marknadsföring, reklamen har ju faktiskt setts av mer än 2,5 miljoner på youtube, vilket säkert har lett till en del klirr i kassan. It's just like, it's just like a mini mall!

// Lister


Alkohol, vår käre vän

Hatten av för valborg! Denna underbara högtid (är det en högtid?) som får oss alla på så gott humör. Firar man dagen i Lund som jag gör, så får man en dag fullpackad med livets goda ingredienser, vänner och alkohol, för många är dock dessa två ord synonymer. Men det är ganska otroligt när man tänker efter, att det vi gör när vi får ledigt, ja då super vi som fan och blir redlöst fulla, samtidigt som vi umgås med en massa vänner.
Vart hade vi varit utan vår kära sprit, hur hade helgen sett ut? Det är helt omöjligt att tänka sig Sverige utan alkohol.
Vi är så beroende av sprit här, inte går det en utekväll utan en fylla, jag menar, det är till och med en bra ursäkt att säga att man inte har nån sprit, och därför istället väljer att vara hemma.

- Nä Tompa hade ingen sprit så han hänger inte med ikväll, lite syn, men vad skulle han göra liksom...?
- Tradit utan Tompa ikväll, men jag förstår han, vad skulle han gjort utan en fylla?

Sett utifrån ett utomjordiskt perspektiv så hade de nog undrat vad det är vi stoppar i oss som gör oss till kungar.
Tack vare gudadrycken har genomsnittssvenskan skaffat 20 nya vänner, haft sex med nån, fått folk att skratta, ramlat och slått sig och fått ett sår, men utan att bry sig, bjudit alla vänner på vars en öl fastän han egentligen inte har pengar, somnat, vaknat, gått vilse men hittat rätt av en slump, allt detta under samma kväll.

Tänk vad kul det är att vara full! Det lät kanske lite sarkastiskt, så tar jag det en gång till och säger att det inte är en gnutta sarkasm, jag menar det verkligen, TÄNK VAD KUL DET ÄR ATT VARA FULL!


//Lister

RSS 2.0